Figura Hatiku....

Khamis, Disember 10, 2009

Sempurna hanya milik-Nya


sempurnakah kita???

Pada malam ni, aku nak sentuh sikit pasal apa2 yang berkaitan dengan sempurna... sebenarnya dah lama aku fikir nak post entry ni, tapi selalu sangat lupe.. malam ni aku tiba ter klik kat mozilla dan ter taip blogspot.. ( hehehe.. tiru ayat nana... jangan marah ek..) lalu aku pun bukak la blog aku dan alang2 dah bukak, aku pun nak tulis la pasal ni... hehehe.. begitulah ceritanya....

Eh.. tak abis cerita aku ni... aku nak post entry ni sebab sekarang ni aku banyak join program... dan ape yang aku lihat semua orang nak buat sesuatu dengan sempurna... lepas tu tiba hatiku bergetus mengatakan mana ade benda yang sempurna dan tak kan ade... tapi orang macam tak percaya je... emm... takpelah aku nak cerita lah tentang sempurna.... alkisah pun bermula....

Semua orang nak sempurna dan inginkan kehidupan yang sempurna... Ada yang nak nampak CANTIK ( cantik la kot...) Ada yang nak mempunyai kebijaksanaan yang sempurna... ( hai.... Albert Einstein pun tak sempurna tau...) Ada yang inginkan perniagaan yang sempurna... Ada yang nak buat kerja dengan sempurna... Ada yang nak pasangan yang sempurna... ( ha... nak cari yang baik, kita kena la tengok kita ni baik ke tak... ) Ada yang nak yang pemerintah atau pemimpin yang sempurna... ( pemimpin pun ade banyak kelemahan, jadi jangan marah kalau kene tegur...) dan macam-macam lagi... Ha.. dalam kita ni duk sibuk2 cari kesempurnaan ni.. kita pernah jumpa ke kesempurnaan tu? ( ha.. cek nak tanya nih...) Wujud ke dunia yang benar-benar sempurna? Seronok ke hidup kita kalau semuanya sempurna? Ha.. jawab lah... em.. aku jugak kena jawab... Kalau semua dalam dunia ni sempurna, apa yang kita nak cari lagi... Ha.. sedarlah wahai teman-teman ku sekalian... sempurna atau kesempurnaan takde pada kita... kita ni siapa??? Bukan siapa2 pun... Jadi terimalah apa yang kurang sebab yang kurang itulah banyak kebaikannya... Dan Hakikatnya tidak ada dan takkan wujud manusia atau apa2 yang sempurna... Tapi Tuhan ketidaksempurnaan tu ada sebabnya...

Tuhan jadikan manusia pelbagai bentuk dan rupa, bangsa dan agama, tapi tiada yang sempurna... Ha.. nak tau ape sebabnya... sebabnye.. jeng jeng...

Yang bijaksana akan mengajarkan ilmu yang dia ada kepada yang masih muda akalnya... Yang kaya mestilah membantu yang susah dan yang menderita... Yang kuat membantu yang lemah... Yang jahat perlukan nasihat dan bimbingan serta layanan yang baik... Malahan yang baik pun perlukan perkara-perkara yang jahat supaya dapat mempelajari makna hakikat kehidupan...

Kesimpulannya. kita saling memerlukan sesama kita... dan ketidaksempurnaan itu lah yang akan menyatukan manusia dan manusia perlu tahu tidak mungkin wujud kehidupan yang sempurna di dunia ini... kerana sempurna itu ALLAH yang punya.. Wallahua'llam...


Kita insan biasa... ( gambar hiasan...)

0 kata-kata tak puas hati:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
| Top ↑ |