Figura Hatiku....

Khamis, Februari 11, 2010

Manusia... hanyalah makhluk yang serba kekurangan....

Hmm.... dah lama xpost entry... malas rasenye nak post... xde mood... ( ceh.. ayat je tu.. padalah dah xtau nak post ape.. hehehehe...)

ape ek nak aku post malam nie... hai. kenapa la tangan aku nie gatai2 sangat nak bukak blog nie... kan dah kene post something... ( ntah ape2 ntah ayat aku ni.. )

ok... aku rase aku ade citer... heheheh..jeng2...

citernye berbunyi begini...

pada satu petang, di kala itu aku melangkah pergi ke medan ilmu. apabila aku tiba di medan itu, ku lihat semua orang termasuk si pendita sudah berada di ruang medan itu. aku masuk dan terus duduk... selepas itu, si pendita memulakan pengilmuan... pada petang itu, aku dan penuntut yang lain kena membentangkan ilmu yang di kaji... tapi telah berlaku satu kekalutan yang tidak sepatutnya berlaku... dan tidak lama selepas itu, si pendita berasa sangat marah dan keluar dari medan itu... kami terpinga-pinga dan sibuk nak mencari siapakah yang bersalah... dan di tengah-tengah kekalutan itu, aku hanya duduk sahaja melihat gelagat orang kene marah...

tiba-tiba, ada satu suara yang agak sumbang menerjah masuk ke ruang telingaku... kata-katanya memang aku tak dapat terima... tapi nak tak nak kene dengar jugak.. beliau telah mengeluarkan kata-kata sumbang mengatakan bahawa teori kaunseling adalah sesuatu yang tidak berguna.. hai... die nie tak kene lagi... nanti kalau dah keje nanti bilik kaunseling jugak jadi tempat meluahkan masalah.. ape daa... (marah nie...) So the moral of the story, kite jangan mudah nak menilai orang hanya kerana melihat kelemahan orang tersebut, sebab kita semua kene la sedia maklum bahawa manusia nie tak sempurna, setiap orang ada kelemahannya yang tersendiri.. dan sebagai manusia yang hidup bermasyarakat, kita kene terima dengan hati yang terbuka, bukannya dengan menghina-hina.... satu lagi, semua ilmu yang ada kat dunia nie ada kekuatan dan limitasinya yang tersendiri... so, sebelum nak kutuk ilmu yang ada pada orang lain, renung-renung lah kelemahan ilmu yang kita ada tu ek.. belum tentu ilmu kita tu dah bagus... semua samanya je... milik Allah jgak... jadi.. renung-renungkan dan selamat beramal... ( prof. madya dr. Izi Hj Ali )

0 kata-kata tak puas hati:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
| Top ↑ |